Wednesday, March 10, 2010

Memburu Sebarau Pertak

Setelah 20 minit memandu dari Bangsar ke Sentul untuk mengambil dua orang kawan (Brother Mi & Cikgu) kami terus ke Sungai Buaya (Rawang), di sanalah Rahim sedang menunggu dengan umpan dan kenderaan untuk kami ke Kuala Kubu, Hulu Selangor. Kali ini kami menaruh harapan yang cukup tinggi untuk merasakan sendiri kehebatan sentapan dan semangat melawan ikan sebarau yang cukup terkenal dengan kehebatan melawannya. Spesies keluarga Kelah yang cukup garang dan kerana inilah juga ia menjadi tarikan kepada kaki-kaki pancing.
Aku yang menggunakan motor Ryobi, rod Berkerly dan kelengkapan Sure Catch begitu bersemangat dari semalam. Sebenarnya dah lama aku tak turun jeram untuk keluarga kelah maupun sebarau, pengalaman yang sedikit berlapuk akan berkilau walaupun diasah sedikit, ni kalau member dengar maunyer menyampah diaorang tu. Sesampainya di empangan Hulu Selangor kami singgah di perkampungan orang asli Pertak, setelah membuat bayaran untuk tempat letak kereta, aku dapati begitu ramai pengunjung yang berkunjung ke tempat itu pada hari minggu, ada yang datang untuk mandi, ada yang datang untuk sekadar menikmati pemandangan yang indah tetapi yang menariknya ramai yang datang dari jauh semata-mata untuk memancing. Tapi kami membuat satu kesilapan kerana semasa di pekan Kuala Kubu, kami lupa untuk membeli air minuman dan oleh kerana itu mahu tak mahu kami terpaksa minum air sungai. Nasib baik juga air Sungai Pertak jernih dan sejuk.
Semasa kami tiba di 'port' baiknyer iaitu kuala Sungai Pertak, aku sendiri dapat rasakan bahawa akan berbaloi hari ini. Riak air hijau kehitaman memang menyimpan banyak ikan. dengan umpan 'Gedek', anak udang, 'hong' kami pun masing-masing dengan keghairahan melabuhkan umpan. aku dan Mi memulakan dengan activiti 'casting' tapi tidak mendapatkan sebarang hasil maka kami bertukar kepada umpan anak udang. Haa memang berhasil bila Mi menaikkan anak sebarau yang mana umpan anak udang memang boleh digunakan. Kami mendapat tahu bahawa kami juga boleh menggunakan umpan tapa, sawit, cacing malahan perut ayam untuk ikan seperti baung, lampam, jelawat, pacu.. ader jugak brader kat situ bagitahu saiz ikan kat sini juga ader yang mencecah berkilo, malah pernah kaki pancing bawak naik patin 12 kilo... ; )


Jumpa lagi... adious






4 comments:

  1. Salam,kawasan mana ni bro..sy ke pertak x jumpa port ni..nampak mcm tepi jalan jer..

    ReplyDelete
  2. Kat mne ni smlm g riki port x jumpa bosss

    ReplyDelete
  3. Hari tu saya pergi sg chiling cari port sebarau xjumpe..dekat kg pertak ni belah mane bang?

    ReplyDelete