Tuesday, March 9, 2010

Memancing Udang Galah Sungai Dabong

Kelantan mempunyai jaringan sungai-sungai yang amat menarik untuk di terokai, dengan tebing yang menghijau dengan berbagai species tumbuhan yang begitu menarik. Apatah lagi sikap penduduk di kampung-kampung yang begitu peramah membuatkan pengunjung berasa amat selesa dan selamat. Aper yang lebih istimewa di sini ialah makanan-makanan tempatan seperti Nasi Kerabu, Nasi Dagang, Nasi Lemak yang dijual pada harga yang murah jika nak dibandingkan dengan harga makanan di tempat lain.

Sungai ini juga mengalamai revolusinya tersendiri yang mana mempengaruhi aktivitinya. Apabila hilang musim 'Bah' maka musim kemarau mengjenguk tiba... satu kegembiraan bagi penduduk pesisir sungai termasuklah penghuni pingiran Sungai Dabong atau nama sebenarnya Sg. Galas, bukan sahaja di kalangan penduduk tempatan itu sendiri malah juga penduduk kejiranan seperti Jelawang, Kuala Gris, Kampung Jena dan banyak lagi kerana musim ini sungai memberi segala macam hasil didalamnya dari ikan, udang, hidupan air yang lain malah juga pasir dan kayu-kayan.

Tetapi dalam banyak perkara yang menarik itu, Memancing Udang Galah adalah yang paling menarik. Bagi kaki-kaki pancing yang hobinyer tak leh berenggang ngan pancing musim kemarau adalah satu musin yang amat menarik walaupun bagi orang lain adalah musim yang tak berapa sihat untuk aktiviti luar, terbayang renggutan dan sentapan udang galah yang sekali sekala umpan cacing itu juga turut disentap Baung maupun Tilam.

Dengan sampan 'fiberglass' usang ayah, aku bersama sepupu aku Nasrol, Suhaimi dan Hamdan mengambil tekad menghulu sungai menuju Kuala Raya yang mana menurut orang kampung memang lubuk udang galah. Pernah ada seorang dapat menaikkan hingga 10 kilo bagi satu malam, dan itu yang kami harapkan pada hari ini. Pukul 2:00 petang kami melabuhkan perahu di sekitar Kuala Raya dan dengan menggunakan cacing air, tak sampai setengah jam Hamdan mendaratkan udang pertamanya. Riuh meriah sehinggakan perahu orang seberang pun menyahut pekikan gembira kami. Setelah beberapa tempat kami menjarah lubuk-lubuk sekitar dan setelah membuat perkiraan maka kami berlabuh di pengkalan Pok Hing, di situ setiap joran asyik berdering dengan 'drag' sentapan kita orang. tak sampai 15 minit seekor dapat dinaikkan... keseronokan yang tidak terhingga.
Jika tidak kerana adik aku buat hal rasanya kami di lubuk itu sampai pagi tetapi apakan daya perutnyer buat hal dan mengimbau seribu kenangan bersamanya... pahit untuk Aceng tapi manis buat kami, satu kisah yang boleh diceritakan sehingga kami terketar-ketar ketuaan memegang joran kesayangan kami... ikuti bulan depan aku pergi memburu sebarau di Kuala Kubu...
* ingin berkongsi kisah, aku boleh di hubungi di ei_smile@yahoo.com.my

No comments:

Post a Comment